مینی پی سی

آشنایی با ویژگی ها و موارد استفاده تین کلاینت

آشنایی با ویژگی ها و موارد استفاده تین کلاینت

 

کامپیوترها یکی از مهم‌ترین ابزارهای فناوری می‌باشند که کل زندگی انسان‌ها را تحت الشعاع قرار داده اند. نخستن نمونه آنها در سال 1937با نام “ABC” وارد بازار شد که قابلیت برنامه‌ریزی شدن نداشت و تنها برای حل معادله‌های خطی قابل استفاده بود. از آنجایی که ABCها بسیار ابتدایی بودند و کارایی لازم را نداشتند، نمونه‌هایی بعدی به سرعت جایگزین شدند. به طوری که بعد گذشت چند دهه، شاهد تولید انواع مختلفی از رایانه‌ها، با امکانات و ابعاد مختلف بوده‌ایم. کامپیوترهای تین کلاینت، یکی از جدیدترین مدل‌هایی هستند که در ابعاد کوچک تولید شده‌اند. در واقع، تین کلاینت‌ها کامپیوتر یا برنامه‌های کامپیوتری هستند که برای انجام عملیات محاسباتی، به رایانه‌های دیگر احتیاج دارند. در ادامه شما را با عملکرد تین کلاینت و مزایای و کاربردهای آن، آشنا می‌کنیم

 

آشنایی با ویژگی ها و موارد استفاده تین کلاینت

 

آشنایی با عملکرد تین کلاینت‌ها

در واقع تین کلاینت‌ها، کامپیوترهای کوچکی هستند که برای استفاده از شبکه‌های کامپیوتری طراحی شده‌اند. با اینکه برای تولید آنها قطعات سخت افزاری کمی به کار رفته است، از لحاظ موارد امنیتی، بالاترین کارایی را برای شبکه‌های کامپیوتری دارند. تین کلاینت‌ها دارای برد بسیار کوچکی می‌باشند که بر روی آن، رم، هارد و پردازنده قرار گرفته است. این دستگاه‌ها می‌توانند به دو صورت کار کنند: با سیستم عامل و بدون سیستم عامل. تین کلاینت‌های بدون سیستم عامل، برای فرآیند بوت “شدن” نیاز به سرور دیگر دارند. اگر این دستگاه‌ها از نوع سیستم عامل دار باشند، می‌توانند انواع مختلف یونیکس، ویندوزها و توزیع‌های لینوکس را بر روی آنها نصب کرد ( در صورت نصب ویندوز بر روی تین کلاینت‌ها، می‌توان اطلاعات را به راحتی پردازش کرد).

ویژگی‌ها و مزیت‌های تین کلاینت

ابعاد کوچک، کم مصرف بودن، بالا بودن امنیت و داشتن تجهیزات و امکانات کافی، از جمله ویژگی‌هایی هستند که باعث افزایش کارایی و مزیت‌های این دستگاه شده اند. برخی از مزیت‌های تین کلاینت، شامل موارد زیر می شود:

– یک کیس کامپیوتر در طول شبانه روز، حدود 300 وات و یک تین کلاینت تقریبا 65 وات برق مصرف می‌کند. این مقایسه نشان می‌دهد که تین کلاینت‌ها، به دلیل صرف انرژی کمتر، می‌توانند بهترین جایگزین برای کامپیوترهای معمولی باشند.

– از آنجایی که تین کلاینت‌ها برق کمتری مصرف می‌کنند، می‌توان یک هفته کامل و بدون وقفه، از آنها استفاده کرد.

– تین کلاینت‌ها قطعات مکانیکی( مثل فن) ندارند، به همین دلیل طول عمر کلی دستگاه و قطعات داخلی آن بالاست ( عمر مفید تین کلاینت 2 برابر یک کامپیوتر معمولی می‌باشد).

– از آنجایی که سخت افزار تین کلاینت امکان قفل شدن دارد، در صورت استفاده از آن می‌توانید عملیات خواندن، نوشتن و دسترسی روی هارد را مسدود کنید.

– امکان افزایش و کاهش حجم حافظه هارد ( یا رم) برای تین کلاینت وجود دارد.

– تین کلاینت‌ها دارای حافظه SSD”” هستند (وجود این نوع حافظه باعث می‌شود تا ویندو با سرعت بالاتری اجرا شود).

– دستگاه تین کلاینت گرافیک آنبرد دارد. پس دیگر احتیاج نیست کارت گرافیکی را به صورت جداگانه خریداری کنید.

 

 

 

معرفی برندهای تین کلاینت

در حال حاضر برندهای متفاوتی از تین کلاینت‌ها در بازار موجود می باشند که این امر، انتخاب و خرید این دستگاه را برای مشتریان سخت‌تر می‌کند. در ادامه دو نمونه از بهترین مدل‌های تین کلاینت‌ را به شما معرفی می‌کنیم:

– تین کلاینت‌های اچ پی: یکی دیگر از محصولات جدید شرکت اچ پی، تین کلاینت‌ها می‌باشند که پردازنده‌های آنها از نوع “AMD” و “اینتل” هستند. بدنه تین کلاینت‌های اچ پی، از متریال پلاستیکی فشرده شده و آلومینیوم ساخته شده است تا تبادل حرارت به خوبی انجام گیرد. این شرکت برای اکثر تین کلاینت‌های خود، پورت شبکه گیگابایت درنظر گرفته و دستگاه‌های خود را با کیفیت تصویری بالا ( 4K ) به بازار عرضه کرده است. جدیدترین نسخه تین کلاینت شرکت اچ پی، “Elite Desk” می‌باشد که دارای پردازنده پرقدرت “core i” اینتل است. قدرت این سری از تین کلاینت‌ها به قدری بالاست که بدون سرور نیز قابل استفاده هستند.

– تین کلاینت‌های دل: تین کلاینت دل یکی دیگر از بهترین برندهای این دستگاه است که پردازنده آن از نوع “AMD” می‌باشد. توان این پردازنده به اندازه پردازنده‌های اینتل است اما از لحاظ گرافیکی قدرت بالاتری دارد.

کاربردهای تین کلاینت

این دستگاه‌ها به دلیل مزیت‌ها و قابلیت‌هایی که دارند، برای استفاده در بانک‌ها، آژانس‌های هواپیمایی و مراکز چند شعبه‌ای، انتخاب مناسبی می‌باشند. یکی دیگر از کاربردهای تین کلاینت، استفاده در سازمان‌ها و ادارات دولتی و خصوصی است. وارد کردن اطلاعات و خروجی گرفتن از این دستگاه، بسیار آسان است. از این رو، کارمندان برای استفاده از تین کلاینت، نیاز به گذراندن دوره‌های آموزشی خاصی ندارند.  امکانات و تجهیزات تین کلاینت‌ها، به اندازه‌ای است که بتوان از آنها در موسسات فرهنگی/آموزشی استفاده کرد. اما باید در نظر داشت که تین کلاینت‌ها، هارد دیسک ندارند. پس نمی‌توان نرم افزاری را برای آنها دانلود و نصب کرد. این ویژگی موجب شده است تا دستگاه شما هیچ وقت ویروسی نشود و همین باعث افزایش امنیت آنها خواهد شد. از طرفی، به راحتی می‌توان تین کلاینت‌ها را ارتقاء داد. پس تین کلاینت‌ها، یک انتخاب خوب برای استفاده در مدارس می‌باشند. چرا که خرید این نوع دستگاه‌ها، هزینه‌های مدارس را تا حدودی کاهش می‌دهد.

آشنایی با ویژگی ها و موارد استفاده تین کلاینت

بررسی تفاوت‌های تین کلاینت با مینی پی سی

تین کلاینت‌ها و مینی پی سی‌ها جزء جدیدترین کامپیوترها هستند که به دلیل قابلیت‌هایشان، بسیار مورد استقبال کاربران قرار گرفته‌اند. در ادامه، این دو دستگاه را با هم مقایسه می‌کنیم تا در زمان خرید، بتوانید به راحتی یکی از آن دو را تهیه کنید.

– حدود 90 درصد تین کلاینت‌ها، دارای پورت‌های شبکه گیگاباتی می‌باشند. اگر اتصال به شبکه برای شما اهمیت دارد، تین کلاینت انتخاب بهتری است. زیرا مینی پی سی‌ها این قطعه را ندارند و باید به صورت جداگانه آن را تهیه کرد.

– تین کلاینت‌ها و مینی پی سی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوان بر روی آنها ویندوز را  نصب و اجرا کرد. اما اگر سرعت بوت شدن برای شما مهم است، پیشنهاد ما خریدن تین کلاینت می‌باشد. چرا که فرآیند بوت شدن این دستگاه، بیشتر از هفت ثانیه نخواهد شد.

– همچنین از لحاظ صرف انرژی و مصرف برق، تین کلاینت‌ها تقریبا پنج برابر کم مصرف‌تر از مینی پی سی‌ها هستند. بنابراین اگر صرفه جویی در مصرف انرژی برایتان در اولویت است، تین کلاینت، انتخاب بهتری خواهد بود.

Rate this post
Back to list

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *